بایدها و نبایدهای یک آرایشگر حرفه ای

سالن زیباکده تپش بیوتی
معیارهای انتخاب سالن زیبایی
مارس 31, 2021
همه چیز در مورد تتو
آوریل 21, 2021

بایدها و نبایدهای یک آرایشگر حرفه ای

آرایشگر حرفه ای

 اصول و ضوابط اخلاقی یک آرایشگر حرفه‌ای

آرایشگران حرفه‌ای با سیاست های نوع برخورد خود فرهنگ رفتار در آرایشگاه را تعیین می‌کنند. شما به عنوان سالن دار اذعان خواهید کرد که هر‌چه در سالن زیبایی رخ می‌دهد، مستقیما بر دریافتی صندوق و درآمد روزانه تان تاثیر مستقیم می‌گذارد. از سوی دیگر، این ارتباطات انسانی و اخلاقی، شما را از نظر مشتری مورد قضاوت و تصمیم گیری در خصوص مراجعه ی بعدی قرار می دهد.

آرایشگران حرفه‌ای می‌دانند اعمال و کلمات‌‌ آن‌ها چطور در برداشت مشتریان از آرایشگاه تاثیر دارد. از زبان بدن گرفته تا کلیمات و ادبیاتی که از آن استفاده می کنند.

در یک سالن، شخصیت‌های مختلفی با هم کار می‌کنند و با هم فرهنگ آرایشگاه را می‌سازند، اما حقیقت آن است که در نهایت مشتری  شما در اکثر موارد، کلیت سالن شما را قضاوت می کند و حس خوب یا بد متاثر از تمامی سالن است و نه تک تک افراد.

اصول و ضوابط اخلاقی آرایشگر حرفه‌ای

  • با هر منطقی در سالن فریاد نزنید یا آن‌قدر بلند صحبت نکنید که همه ی افراد حاضر صدای‌تان را بشنوند. اگر کس دیگری نیز این عمل را مرتکب شد، به وی متذکر شوید که در اینجا نبایستی رفتار خارج از محیط کسب و کار داشته باشید.
  • با صدای معمولی و شمرده شمرده و با متانت صحبت کنید، به طوری که حرف‌های‌تان قاطی مکالمات سایر افراد در حال گفتگو نشود.
  • برای جلوگیری از ایجاد حس ناخوشایند برای مشتری، دستبند یا النگو به دست نبندید تا در گوش مشتری صدا ایجاد کند.
  • مودب رفتار کنید. وجود جو کاملا خانمانه به شما یا هیچ کس دیگری نباید این حق را بدهد که مجازند از هر ادبیات سخیف و سطح پایینی بهره بگیرند.
  • خوش پوش باشید. خانم ها به پوشش خود آرایشگر خیلی حساس هستند. پس خودتان شیک و مرتب باشید.
  • پشت سر همکاران خود در دیگر سالن ها صحبت نکنید و آنها را قضاوت نکنید. بهتر است تنها شنونده باشید و در خصوص اظهارنظر بی طرف باشید.
  • از همکاران خود در سالن و همکاران سابق خود و یا دیگر همکارانتان در سایر مکان ها تعریف و تمجید کنید تا نشان دهید دل بزرگی دارید و نیز شخصیت بزرگوارانه تان را نشان دهید.
  • در زمان کار، تا حد ممکن از موبایل برای گفتگو بهره نگیرید و سعی کنید مکالماتتان کاری و کوتاه باشد. مشتری خوش ندارد در زمان کار، شما حواستان معطوف مساله ید یگری باشد.
  • از هندزفری برای مکالمات غیرقابل اجتناب استفاده کنید. در صورت مواجهه با شرایطی که باید در جای خلوت با موبایل گپ بزنید، سریعا به کار خود برگردید و مشتری را معطل نگذارید.
  • جهت عکاسی از مشتری به منظور تبلیغات در سایت و شبکه های اجتماعی خود حتما از وی اجازه بگیرید و اصول اخلاقی را مدنظر قرار دهید.
  • پیغام‌هایتان را حتما در زمان استراحت چک کنید. هیچ پیام مهمی به صورت پیامکی ارسال نمیشود. پس به تاخیرا نداختتن آن ضرری را متوجه شما نمی کند.
  • سعی کنید در مورد دین، سیاست، یا مسائل جنسی صحبت نکنید. این‌ها سه موضوع ممنوع و غیرمجاز هستند و جزء حریم شخصی افراد هستند. نیز ممکن است برای شما دردسر ایجاد کنند.
  • برای باز کردن سرصحبت و گرم گرفتن وی، از مشتری در مورد کار یا سرگرمی‌اش بپرسید. گپ و گفت راجع به سلیقه ی موسیقیایی، کتاب و فیلم هایی که اخیرا خوانده و یا دیده است و… نیز می تواند مفید باشد. این باعث تمرکز بر کار او شده و یک مکالمه‌ی مناسب است.
  • خوش بو باشید. یکی از شایع‌ترین شکایات مطرح‌ شده از جانب مشتری‌ها این است که آرایشگر بوی سیگار و عرق بدن می‌دهد. پس از ادوپرفیوم ها و دئودورانت های خوشبوکننده بهره بگیرید و هر چند ساعت آن را تجدید کنید. سعی کنید به هیچ وجه دهانتان بو ندهد که ضربه ی اخر را همین بوی بد دهان وارد می کند.
  • مشتری آرایشگرهای دیگر را نقاپید. مناعت طبع داشته باشید. خودتان با تکنیک های بازاریابی، تبلیغات و … مشتری بسازید. تنبل نباشید.
  • همیشه سالن آراسته ای داشته باشید. نظافت آرایشگاه به عهده‌ی همه‌ی کارکنان است. شرایط تجهیزات و جایگاه‌تان در حیطه‌ی مسئولیت خودتان است.
  • سوای مدیر یا کارمند بودن در یک سالن زیبایی؛ کاسه‌های رنگ خود را رها نکنید تا دیگران تمیز کنند، مو را در سینک رها نکنید و اتاق استراحت را بهم نزنید. هر بهم ریختگی که خودتان مسبب آن بوده اید را مرتب و تمیز کنید.
  • هیچ‌گاه جلوی مشتری‌ها فحش و ناسزا و حرف های ناروا نگویید.
  • زبان و واژه هایی که از آن با مشتریان خود حرف میزنید را با زبانی که با همکاران خود ارتباط می گیرید سوا کنید. مشتریان اصطلاحات و تکنیک های شما را نمی دانند و این ممکن است باعث سوءتفاهم های بزرگی شود.
  • در مورد زندگی شخصی خود با مشتری صحبت نکنید. چون غالبا دانستن اطلاعات شخصی‌تان برای مشتری خوشایند نیست و آن‌ها عمدتا تمایلی به شنیدن مشکلات‌ شما ندارند. ضمنا این کار موجب میشود تا چهره ی شکسته و ناموفقی از شما در ذهن مشتری شکل بگیرد و عواقب ناخوشایندی به همراه دارد که کمترین آنها پرین مشتری است!
  • زمان سنج باشید و روی زمان حساس باشید. چیزی که تمام مشتریها هیچ وقت از آن گله نخواهند کرد، زمان سنجی و آن تایم بودن شماست. برای زمان خود و دیگر مشتریان خود ارزش قائل باشید. رفتن به آرایشگاه برای بسیاری از مردم یک نوع استراحت است.  این زمان را با معطل کردنشان خراب نکنید.
  • سالن زیبایی را شلوغ نکنید و تبدیل به سالن نمایش نکنید. این کار باعث استرس زا شدن  محیط  شده و تمرکز را از بین می برد.
  • برای مشتریان شاکی و ناراضی خود وقت بگذارید و آنها را به حال خود رها نکنید. به آن‌ها احترام بگذارید، آن‌ها نیز احترام خواهند گذاشت. تا حدد ممکن رضایتشان را فراهم اورید.
  • به مشتری تخفیف ندهید، در عوض برخی خدماتتان را برایشان رایگان انجام دهید یا برایشان اشانتون درنظر بگیرید. تخفیف دادن باعث میشود غالبا قدردان زحمات شما نباشند.
  • سالن را بسته نگه ندارید. زمانی‌که در آرایشگاه نیستید، یک نفر دیگر باید باشد. رفتن مشتری یعنی عدم بازگشت وی!
  • شما مجبور نیستید همه را پذیرش کنید، اما پس از پذیرش بهانه ای برای از سرباز کردنشان ندارید. کارشان را انجام دهید و یا رضایتشان را برآورده کنید. مسئولیت پذیر باشید.
  • آموزش دیدن را رها نکنید و با علوم سالیان گذشته با مشتریان برخورد نکنید. تکنیک های جدید را بیاموزید و به کار ببرید.
  • در مورد انعام، عیدی یا … با مشتری‌ها صحبت نکنید و انعام‌ها را جلوی دید مشتری نگذارید تا معذب شود. این کار غیرحرفه ای است.
  • آسیب های کوچک و زخم های بدنتان را جلو دید مشتری دستکاری نکنید و یا درمان نکنید. مشتری تمایلی به دیدن خون‌تان ندارد و از جعبه‌ی کمک‌های اولیه دم دست خود استفاده کنید.
  • خیلی تندبو نباشید! و مشتری را با عطر یا ادکلن شدید و تند خود آزار ندهید. برخی آلرژی دارند و برخی بوها می‌توانند یادآور خاطرات خوب یا بد در افراد باشند. از دئودورانت ها استفاده کنید.
  • در اتاق پذیرش  انتظار مشتری، از کتاب ها و روزنامه و مجلات سالم، به روز و مفید بهره بگیرید. حتما از مشتری با نوشیدنی های مطبوع پذیرایی کنید.
  • سعی کنید تا حد ممکن مشتریان خود را در زمان خروج تا دم اولین درب همراهی کنید و به وی احترام بگذارید.
  • لاین های مختلف خدمات تان را جدا کرده و همه ی انها را در یک اتاق نگنجانید.
  • از نور و رنگ به سبک حرفه ای و نه افراطی بهره بگیرید و تابلوهای زیبا و متعارف را در اتاق قراردهید. اصل شلوغ نشدن را فراموش نکنید.
  • از مواد باکیفیت و استاندارد و لوازم ارجینال برای مشتری خود بهره ببرید و تا حد ممکن برندهای معتبر را استفاده کنید.
  • برای مشتری خود وقت بگذارید و توضیحات لازم و کافی را در خصوص خدماتی که برای وی انجام می دهید ارائه دهید تا اطلاع یابد و در زمان پرداخت وجه مشکلی پیش نیاید.
  • اگر در هنگام کار، خدمات بیشتری مطالبه کرد که در توافق اولیه تان نبوده، حتما وی را از تغییر تعرفه و هزینه آگاه کنید.
  • از مشتری هایتان پول برندتان را مطالبه نکنید و هزینه های تبلیغاتتان را درنیاورید. منصف باشید.
  • مدارک و دوره های طی شده را در معرض دید مشتری بگذارید.
  • حقوق مشتری را در سالن های زیبایی در معرض دید وی قرار دهید و اگر ندارید، رویکرد مختص خودتان در خصوص حقوق مشتری را تبیین کرده و به وی اطلاع دهید.

اینها تعداد کمی از بایدها و نبایدهایی بود که به کار بردن آن برای شما و کسب وکارتان اعتبار به همراه می اورد.

sep
sep

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *